First week challenge

Klarer du første uken uten røyk?

Nedenfor finner du noen tips som kan hjelpe deg.

Dag 1

Identifiser situasjoner som utløser røykesug.

Hjelp viljestyrken din ved å begrense eller unngå situasjoner som du forbinder med røyking. Hvis du for eksempel alltid tar en røyk til morgenkaffen, er morgenkaffen en av dine utløsende faktorer. Prøv derfor å drikke noe annet, eller gjøre noe annet, i stedet!

Dag 2

Lag nye midlertidige vaner.

Røyking er en aktivitet som involverer både hender og munn. Derfor kan det være nyttig å finne noen nye midlertidige vaner som erstatning for det å røyke. For eksempel tygge tyggegummi, tegne, spille spill e.l.

Dag 3

Skriv en liste!

Episoder med røykesug kan typisk vare fra 3-5 minutter. Skriv ned en liste over ting du kan gjøre som tar ca. 3-5 minutter. Du kan for eksempel gå en liten tur, ringe en venn eller sjekke nyhetene i stedet for å røyke.

Dag 4

Tenk positivt!

Hvis du er fristet til å ta en sigarett, kan du minne deg selv på hvorfor du vil slutte og fokusere på alle fordelene du oppnår dersom du lykkes. Husk - du gjør noe fantastisk! Lær mer om fordelene ved å stumpe røyken.

Finn ut mer
Finn ut mer

Dag 5

Hold deg i aktivitet.

Gå turer, begynn å jogge, meld deg inn på et treningsstudio eller finn en annen aktivitet som passer for deg. Fysisk aktivitet er en god måte å håndtere stresset som kan komme når du slutter å røyke, og i tillegg kommer du i bedre form

Dag 6

Skjem bort deg selv.

Du har holdt ut i 6 dager! Legg sammen hvor mye du ville brukt på sigaretter i disse dagene, og kjøp deg en belønning. Du fortjener det! Bruk vår Røykeslutt-kalkulator hvis du ønsker å se hvor mye du kan spare i løpet av 1 måned eller ett år.

Regn ut hvor mye du sparer
Regn ut hvor mye du sparer

Dag 7

Ta kontroll over røykesuget med Nicorette®

Når du slutter å røyke kan nikotinabstinens gjøre deg f.eks. irritabel, ukonsentrert og rastløs. Nicorette® kan hjelpe deg å få kontroll over røykesuget, så du kan fortsette dagen din som vanlig.

Finn produktet som kan passe for deg

Velg din første uke som ikke-røyker!

 

Legg inn i kalenderen din