Hopp til hovedinnhold

Du er her

10 tips for å slutte å røyke

Vi vet at det å slutte å røyke kan være en av de største utfordringene du kan møte. Her finner du tips som kan hjelpe deg å holde motivasjonen oppe og å følge planen.

Tips 1: Planlegg hvordan du skal slutte

Det er ikke enkelt å slutte å røyke. Lag en plan som gjør det lettere for deg å nå målet.

Først av alt må du sette en dato. Velg en dato for når du skal slutte, og hold deg til den. Dette er en lur måte å forberede seg mentalt på å skulle slutte.

Tenk på om du vil slutte helt, med en gang, eller om du vil trappe ned gradvis, og finn produktet som kan passe for deg.

Tips 2: Husk alltid på hvorfor du bestemte deg for å slutte

Lag en liste over alle grunnene til at du vil bli røykfri, og heng listen et sted hvor du ser den. Når du har lyst å gi opp bruker du listen som en påminnelse og for å holde motivasjonen oppe!

Tips 3: Bruk pengene du sparer på en belønning til deg selv

En gjennomsnittsrøyker bruker ca. 65,- til 70,- kroner pr. dag på røyk. Dette utgjør i overkant av 2000,- kr. pr. måned og ca. 24000,- kr. i året.* Regn ut hvor mye du kan spare! Pass på at du faktisk ser pengene du sparer. Opprett en egen konto eller putt pengene på en sparebøsse. Deretter kommer det morsomme: Å bestemme hva du skal bruke pengene på.

*Basert på at en 20-pakning koster ca. 100,- kr, og at gjennomsnittlig antall sigaretter per dag er 10-15 stk.

Tips 4: Prøv nikotinerstatningsprodukter

Når du slutter å røyke, kan nikotinabstinens gjøre deg irritert, nervøs eller nedfor. NICORETTE® kan lindre disse abstinenssymptomene slik at de ikke ødelegger hverdagen din! Finn produktet som kan passe for deg.

Tips 5: Slutt sammen med en venn

Finn en venn som også vil slutte. Da kan dere motivere hverandre, og du slipper å kjempe alene.

Tips 6: Finn ut hva det er som utløser røykesug hos deg

Hjelp viljestyrken din å vinne ved å begrense eller unngå situasjoner du forbinder med røyking. Lær mer om hvordan du kan kjenne igjen dine utløsende faktorer, og få tips om hvordan du kan overvinne nikotinsuget.

Tips 7: Motstå fristelsen til å røyke ved å holde deg i aktivitet

Når du har lyst på en røyk, kan du motstå røyksuget ved å være aktiv med noe annet. En røykesug-episode varer normalt i 5–10 minutter, så lag en liste over ting du kan gjøre i løpet av denne tiden. Du kan for eksempel gå en tur rundt kvartalet, ringe en venn, rydde kontorpulten din eller sjekke nyhetene på nett.

Tips 8: Tren bort stresset

Fysisk aktivitet er en veldig god måte å håndtere røykeslutt-stresset på. Du kan gå, løpe, svømme eller gjøre noe helt annet. Lungekapasiteten din blir opptil 10% bedre i løpet av de ni første månedene etter at du har sluttet, så etter hvert klarer du mer og mer.

Tips 9: Få hjelp fra de du er glad i

Fortell venner og familie at du prøver å slutte. De vet hvilken fantastisk ting du prøver å oppnå og kommer til å støtte deg hele veien! Når du sliter med å holde motivasjonen oppe, kan du få hjelp og oppmuntring fra dem!

Tips 10: Tenk positivt

Av og til vil du sannsynligvis få lyst til å kaste inn håndkleet og ta deg en sigarett. Når dette skjer, bør du ta deg tid til å tenke på alt som er positivt ved å være røykfri. Du har mer energi, bedre smaks- og luktesans, bedre hud, hvitere tenner og nyter godt av mange andre helsefordeler.

Myter och fakta om nikotin

Myter og fakta om nikotin

Er du redd for å bli avhengig av nikotin? Tror du det beste er å stumpe røyken fra den ene dagen til den neste? Skaff deg kunnskap, slik at du kan planlegge grundig hvordan du skal slutte.

Fakta om det å slutte å røyke

Tror du at du vil bli mer stresset av å slutte å røyke? Tror du at skaden er uopprettelig, og at det er for sent å slutte nå? Vi gir deg faktaene om hva som skjer når du slutter å røyke.