Hopp til hovedinnhold

Du er her

10 tips for å slutte å røyke

Vi vet at det å slutte å røyke kan være en av de største utfordringene du kan møte. Her finner du tips som kan hjelpe deg å holde motivasjonen oppe og å følge planen.

Tips 1: Planlegg hvordan du skal slutte

Det er ikke enkelt å slutte å røyke. Lag en plan som gjør det lettere for deg å nå målet.

Først av alt må du sette en dato. Velg en dato for når du skal slutte, og hold deg til den. Dette er en lur måte å forberede seg mentalt på å skulle slutte.

Tenk på om du vil slutte helt, med en gang, eller om du vil trappe ned gradvis, og finn produktet som kan passe for deg.

Tips 2: Husk alltid på hvorfor du bestemte deg for å slutte

Lag en liste over alle grunnene til at du vil bli røykfri, og heng listen et sted hvor du ser den. Når du har lyst å gi opp bruker du listen som en påminnelse og for å holde motivasjonen oppe!

Tips 3: Bruk pengene du sparer på en belønning til deg selv

En gjennomsnittsrøyker bruker ca. 65,- til 70,- kroner pr. dag på røyk. Dette utgjør i overkant av 2000,- kr. pr. måned og ca. 24000,- kr. i året.* Regn ut hvor mye du kan spare! Pass på at du faktisk ser pengene du sparer. Opprett en egen konto eller putt pengene på en sparebøsse. Deretter kommer det morsomme: Å bestemme hva du skal bruke pengene på.

*Basert på at en 20-pakning koster ca. 100,- kr, og at gjennomsnittlig antall sigaretter per dag er 10-15 stk.

Tips 4: Prøv nikotinerstatningsprodukter

Når du slutter å røyke, kan nikotinabstinens gjøre deg irritert, nervøs eller nedfor. NICORETTE® kan lindre disse abstinenssymptomene slik at de ikke ødelegger hverdagen din! Finn produktet som kan passe for deg.

Tips 5: Slutt sammen med en venn

Finn en venn som også vil slutte. Da kan dere motivere hverandre, og du slipper å kjempe alene.

Tips 6: Finn ut hva det er som utløser røykesug hos deg

Hjelp viljestyrken din å vinne ved å begrense eller unngå situasjoner du forbinder med røyking. Lær mer om hvordan du kan kjenne igjen dine utløsende faktorer, og få tips om hvordan du kan overvinne nikotinsuget.

Tips 7: Motstå fristelsen til å røyke ved å holde deg i aktivitet

Når du har lyst på en røyk, kan du motstå røyksuget ved å være aktiv med noe annet. En røykesug-episode varer normalt i 5–10 minutter, så lag en liste over ting du kan gjøre i løpet av denne tiden. Du kan for eksempel gå en tur rundt kvartalet, ringe en venn, rydde kontorpulten din eller sjekke nyhetene på nett.

Tips 8: Tren bort stresset

Fysisk aktivitet er en veldig god måte å håndtere røykeslutt-stresset på. Du kan gå, løpe, svømme eller gjøre noe helt annet. Lungekapasiteten din blir opptil 10% bedre i løpet av de ni første månedene etter at du har sluttet, så etter hvert klarer du mer og mer.

Tips 9: Få hjelp fra de du er glad i

Fortell venner og familie at du prøver å slutte. De vet hvilken fantastisk ting du prøver å oppnå og kommer til å støtte deg hele veien! Når du sliter med å holde motivasjonen oppe, kan du få hjelp og oppmuntring fra dem!

Tips 10: Tenk positivt

Av og til vil du sannsynligvis få lyst til å kaste inn håndkleet og ta deg en sigarett. Når dette skjer, bør du ta deg tid til å tenke på alt som er positivt ved å være røykfri. Du har mer energi, bedre smaks- og luktesans, bedre hud, hvitere tenner og nyter godt av mange andre helsefordeler.

Myter och fakta om nikotin

Er du redd for å bli avhengig av nikotin? Tror du det beste er å stumpe røyken fra den ene dagen til den neste? Skaff deg kunnskap, slik at du kan planlegge grundig hvordan du skal slutte.

Tror du at du vil bli mer stresset av å slutte å røyke? Tror du at skaden er uopprettelig, og at det er for sent å slutte nå? Vi gir deg faktaene om hva som skjer når du slutter å røyke.