Hopp til hovedinnhold

Du er her

Slik kan du overvinne nikotinsuget

I begynnelsen etter at du har sluttet å røyke, kan nikotinsuget være intenst. Det er veldig viktig at du forstår nikotinsuget ditt for at du skal kunne overvinne det og lykkes i å stumpe røyken. Vi er her for å hjelpe deg!

Vi har samlet noen tips om hvordan du kan unngå nikotinsuget og dempe abstinensene.

Finn ut hva det er som utløser røyksuget.

Skriv ned alle ting og situasjoner som gjør at du får lyst til å røyke – det er dette som kalles utløsende faktorer! Du kan gjøre ting lettere for viljestyrken din, og øke sjansene til å lykkes, ved å begrense eller unngå disse faktorene.

Hvis du for eksempel alltid tar en røyk til morgenkaffen, er morgenkaffen en av dine utløsende faktorer. Prøv derfor å drikke noe annet, eller gjøre noe annet, i stedet!

  • Prøv å unngå utløsende faktorer ved å bryte vaner.
    Røyker du når du tar pauser på jobben? Når du er på bar med venner? Når du er stresset? Det tar tid å etablere vaner, og det er ikke gjort i en håndvending å bryte dem. Nøkkelen er å gjøre noe annet i alle situasjoner hvor du vanligvis tenner deg en sigarett. I stedet for å ta en drink på stamstedet ditt kan du prøve å gå et sted som du ikke forbinder med røyking. Du kan for eksempel gå på kino eller shopping? Alkohol er en vanlig utløsende faktor for røyking. Prøv å unngå alkohol, og spesielt den første uken når røyksuget er ekstra sterkt. Dersom du får lyst på en røyk når du er stresset, må du finne andre måter å slappe av på. Du kan for eksempel ringe en venn, høre på favorittmusikken din eller gå en tur. Trening er en flott måte å bli kvitt stress på! Hvis du vanligvis røyker etter middag, kan du i stedet ta deg en spasertur.
  • Forbered deg godt
    Å tilbringe tid med andre røykere betyr at du er en ikke-røyker blant venner og kolleger som røyker. Vi forstår at dette kan være vanskelig, men du trenger ikke å være usosial av den grunn. Det gjelder imidlertid å forberede seg godt! Hvis du er sammen med venner, eller kolleger, som røyker, kan du ta deg f.eks. en NICORETTE® tyggegummi for å dempe røykesuget. NICORETTE® produkter kan støtte opp under viljestyrken din og hjelpe deg å håndtere røykesuget ved dempe nikotinabstinensene. For å håndtere røykesug i sosiale situasjoner kan du prøve å ta en NICORETTE® tyggegummi, en NICORETTE® sugetablett eller bruke NICORETTE® munnspray
  • Tenk positivt
    Fokuser alltid på de positive sidene ved å slutte å røyke – for eksempel hvordan du får bedre helse, et sunnere utseende, hvor mye penger du sparer og hvor glade alle rundt deg blir når de finner ut at du har sluttet å røyke. Gi disse positive tankene en sentral plass i tankegangen din. Eller enda bedre: Skriv dem ned på en liste som du henger et sted hvor du ofte ser den, for eksempel på kjøleskapet. De positive tankene vil komme til nytte når du må takke «nei» til nok en røyk.
  • Lindre røyksuget og nikotinabstinensene
    NICORETTE® munnspray virker raskt og begynner å lindre røykesug og nikotinabstinens etter bare 60 sekunder, slik at du kan fortsette med det du holder på med. Bruk produktvelgeren for å finne produktet som kan passe for deg.
Myter och fakta om nikotin

Er du redd for å bli avhengig av nikotin? Tror du det beste er å stumpe røyken fra den ene dagen til den neste? Skaff deg kunnskap, slik at du kan planlegge grundig hvordan du skal slutte.

Med vår Røykeslutt-kalkulator kan du regne ut hvor mye penger du kan spare på å slutte å røyke.