Hopp til hovedinnhold

Du er her

Personvernpolicy

Janssen-Cilag AS bryr seg om ditt personvern, og ønsker at du skal være kjent med hvordan vi samler inn, bruker og avdekker informasjon. Denne personvernerklæringen beskriver vår praksis i forbindelse med informasjon som vi eller våre tjenesteleverandører samler inn via nettstedet eller applikasjonen (heretter «tjenesten») betjent og kontrollert av oss, hvorfra du får tilgang til denne personvernerklæringen. Ved å gi personopplysninger til oss eller ved å bruke tjenesten, bekrefter du at du har lest og forstått denne personvernerklæringen.

BRUK AV TJENESTEN AV MINDREÅRIGE

Tjenesten er ikke rettet mot enkeltpersoner under alderen 18 år, så vi ber om at disse personene ikke gir personopplysninger gjennom tjenesten. Hvis barnet ditt har sendt inn personopplysninger, og du ønsker å be om at slike personopplysninger fjernes, vennligst kontakt oss som forklart nedenfor under «kontakt oss».

INFORMASJONSINNSAMLING

Vi kan be deg om å sende inn personopplysninger slik at du kan dra nytte av bestemte funksjoner (for eksempel abonnementer på nyhetsbrev, tips / gode råd eller ordrebehandling) eller delta i en bestemt aktivitet (for eksempel konkurranser eller andre kampanjer). Du vil bli informert om hvilken informasjon som nødvendig, og hvilken informasjon som er valgfri.

Vi kan kombinere informasjonen du sender inn med annen informasjon vi har samlet inn fra deg, enten online eller offline, inkludert for eksempel din kjøpshistorikk. Vi kan også kombinere den med informasjon vi mottar om deg fra andre følgende kilder: våre datterselskaber.

Hvis du sender inn personopplysninger knyttet til en annen person til oss, representerer du at du har fullmakt til å gjøre det, og tillater at vi bruker informasjonen i samsvar med denne personvernerklæringen.

SENSITIV INFORMASJON

Vi ber deg om å ikke sende oss eller videreformidle sensitive personopplysninger, med mindre vi spesifikt anmoder om dette (f.eks. personnummer, informasjon relatert til rasemessig eller etnisk opprinnelse, politiske meninger, religion eller annen tro, helse, sexliv eller seksuell orientering, kriminell bakgrunn eller fagforeningsmedlemskap, eller biometriske eller genetiske data med det formål å unikt identifisere et individ) på eller via tjenesten eller på annen måte til oss.

AUTOMATISK INFORMASJONSINNSAMLING OG ANVENDELSE

Vi og våre tjenesteleverandører kan samle inn viss informasjon automatisk mens du navigerer rundt på tjenesten. Vennligst les personvernerklæringen for informasjonskapsler («cookies») for detaljert informasjon om informasjonskapslene («cookies») og annen sporingsteknologi som brukes på tjenesten. Vår cookie-policy inneholder informasjon om hvordan du kan deaktivere disse teknologiene. Hvis du ikke deaktiverer informasjonskapsler eller annen sporingsteknologi vil vi registrere dette som samtykke til at de benyttes.

Vi og våre tjenesteleverandører kan også automatisk samle inn og bruke informasjon på følgende måter:

  • Gjennom din nettleser: Visse opplysninger samles inn av de fleste nettlesere, for eksempel MAC-adresse (Media Access Control-adresse), datatype (Windows eller Mac), skjermoppløsning, navn og versjon av operativsystem, samt internettlesertype og -versjon. Vi kan samle inn lignende informasjon, for eksempel enhetstypen og identifikatoren din, hvis du får tilgang til tjenesten via en mobilenhet. Vi bruker denne informasjonen til å sikre at tjenesten fungerer som den skal.
  • IP-adresse: Din IP-adresse er et nummer som automatisk tildeles din datamaskin av internett-leverandøren din. En IP-adresse identifiseres og logges automatisk i våre serverloggfiler når en bruker besøker tjenesten, sammen med tidspunktet for besøket og sidene som besøkes. Innsamling av IP-adresser er standard praksis og gjøres automatisk av mange online-tjenester. Vi bruker IP-adresser til formål som å beregne Tjenestebruksnivåer, diagnostisere serverproblemer og administrere Tjenesten. Vi kan også finne din omtrentlige plassering ut fra din IP-adresse.
  • Enhetsinformasjon: Vi kan samle inn informasjon om mobilenheten din, for eksempel en unik enhetsidentifikator, for å forstå hvordan du bruker tjenesten.

HVORDAN VI BRUKER OG AVDEKKER INFORMASJON

Vi bruker og avdekker informasjon som du oppgir til oss, som beskrevet for deg ved innsamlingspunktet. Se avsnittet «Valg og tilgang» nedenfor om hvordan du kan melde deg ut av visse av bruksområdene og opplysningene våre.

Når det kreves av gjeldende lov, vil vi få ditt samtykke til vår bruk av personopplysningene dine ved punktet for informasjonsinnsamlingen. Vi kan også benytte andre juridiske rettsgrunnlag, spesielt for å:

  • tilby funksjonaliteten av tjenesten og oppfylle dine forespørsler
    • tilby funksjonaliteten av tjenesten til deg og tilby deg kundeservice
    • svare på dine henvendelser og oppfylle dine forespørsler, som for eksempel å sende deg dokumenter du ber om eller å sende e-postvarsler;
    • sende deg viktig informasjon om forholdet vårt til deg eller om tjenesten, endringer i våre vilkår og retningslinjer og/eller annen administrativ informasjon

    Vi vil gjennomføre disse aktivitetene for å styre vårt kontraktsforhold med deg og/eller for å være i samsvar med juridiske forpliktelser.

  • Oppnå våre forretningsformål.
    • for dataanalyse, for eksempel, for å styrke effektiviteten på tjenesten
    • for revisjonsformål, for å bekrefte at våre interne prosesser fungerer etter hensikten og er i samsvar med juridiske, regulatoriske eller kontraktuelle krav
    • for svindelovervåkning, for eksempel, for å påvise og forhindre cyberangrep eller forsøk på identitetstyveri
    • for å utvikle nye produkter og tjenester
    • for å styrke, forbedre eller modifisere nettsiden eller produkter og tjenester
    • for å identifisere brukertrender i tjenester, for eksempel for å forstå hvilke deler av tjenesten er mest interessant for brukerne våre, og
    • for å bestemme effektiviteten av annonsekampanjene våre, slik at vi kan tilpasse kampanjene våre til brukernes behov og interesser

    Vi vil gjennomføre disse aktivitetene for å styre vårt kontraktsforhold med deg og/eller for å være i samsvar med juridiske forpliktelser, og/eller fordi vi har legitime interesser.

  • Analyse av personopplysninger for å tilby individuelle tjenester.
    • for å bedre forstå deg slik at vi kan tilpasse vår kommunikasjon med deg og gi deg informasjon og/eller tilbud som er skreddersydd til dine interesser
    • for å bedre forstå preferansene slik at vi kan levere innhold gjennom tjenesten som vi mener vil være relevant og interessant for deg

    Vi vil tilby personlige tjenester enten med ditt samtykke eller fordi vi har en legitim interesse.

Vi avdekker også informasjon som er samlet inn gjennom tjenesten:

  • til våre tilknyttede selskaper for de formål som er beskrevet i personvernerklæringen. En liste over våre tilknyttede selskaper er tilgjengelig på http://www.investor.jnj.com/sec.cfm (link is external) (klikk på linken for skjema 10K, vedlegg 21, under «SEC-innleveringer»); Janssen-Cilag AS er den som er ansvarlig for håndteringen av felles brukte personopplysninger;
  • til våre tredjepartspartnere som vi tilbyr en co-branded eller co-markedsført kampanje sammen med;
  • til våre tredjeparts tjenesteleverandører som tilbyr tjenester, for eksempel webhosting og moderering, mobilapplikasjonshosting, dataanalyse, betalingsbehandling, ordreoppfyllelse, infrastrukturlevering, IT-tjenester, kundeservice, e-post og leveringstjenester for direktereklame, revisjon, og andre tjenester, for å gjøre dem i stand til å levere tjenester; og
  • som tillatt etter gjeldende lov, til en tredjepart i tilfelle omorganisering, fusjon, salg, joint venture, oppdrag, overføring eller annen disposisjon av hele eller deler av vår virksomhet, eiendeler eller aksjer (inkludert i forbindelse med eventuell konkurs eller lignende prosesser).

I tillegg kan vi bruke og avdekke informasjonen din slik vi mener er nødvendig eller hensiktsmessig: a) for å overholde juridisk prosess eller gjeldende lov, som kan omfatte lover utenfor ditt bostedsland; (b) som tillatt i henhold til gjeldende lov, å svare på forespørsler fra offentlige og statlige myndigheter, som kan omfatte myndigheter utenfor ditt bostedsland; (c) å håndheve våre vilkår; og (d) å beskytte våre rettigheter, personvern, sikkerhet eller eiendom og/eller våre tilknyttede selskaper, deg eller andre. Vi kan også bruke og avdekke din informasjon på andre måter, etter at vi har fått ditt samtykke til det.

Vi kan bruke og avdekke informasjon som vi samler inn automatisk som beskrevet ovenfor under «Automatisk informasjonssamling og anvendelse».

Der det tillates i henhold til gjeldende lov, kan vi bruke og avdekke informasjon som ikke er personlig identifiserbar, til alle formål. Hvis vi kombinerer informasjon som ikke er i personlig identifiserbar form, med informasjon som er identifiserbar (for eksempel å kombinere navnet ditt med din geografiske plassering), behandler vi den kombinerte informasjonen som personopplysninger så lenge den er kombinert.

VALG OG TILGANG

Dine valg angående vår bruk og utlevering av dine personlige opplysninger

Vi gir deg valg om hvordan vi kan bruke og utlevere dine personlige opplysninger for videre markedsføring. Du kan utmelde deg fra:

  • Å motta markedskommunikasjon fra oss: Hvis du ikke lenger vil motta markedskommunikasjon fra oss, kan du utmelde deg fra å motta dette ved å kontakte oss via e-post: [email protected]. I din henvendelse til oss, vennligst oppgi navn, hvilken type markedskommunikasjon du ikke lenger ønsker å motta, og hvilken adresse(r)som den/de blir sendt til. For eksempel, hvis du ikke lenger ønsker å motta markedskommunikasjon eller direktereklame i e-posten din fra oss, fortell oss det, og oppgi navn og e-post eller postadresse. I tillegg kan du melde deg ut fra å motta e-poster med markedskommunikasjon fra oss ved å følge utmeldingsinstruksjonene som gis i en slik melding.
  • Å motta påminnelser fra oss: Hvis du ikke lenger vil motta medisinske påminnelser fra oss fremover, kan du velge å ikke motta dem ved å kontakte oss via e-post: [email protected]. I din henvendelse til oss, oppgi navn og e-postadresse eller telefonnummer som du mottar påminnelser fra oss fra.
  • Vår deling av personopplysningene dine med våre samarbeidspartnere og tredjepartssamarbeidspartnere: Hvis du tidligere har meldt deg inn for å motta markedsføringskommunikasjon fra våre tilknyttede partnere eller tredjepartspartnere, kan du melde deg ut fra vår deling av dine personopplysninger med disse partene for direktereklameformål ved å kontakte oss via e-post: [email protected]. I din kommunikasjon med oss, oppgi at vi ikke lenger skal dele personopplysningene dine med våre partnere og/eller tredjepartspartnere for deres markedsføringsformål, og inkluder navn og e-postadresse.

Vi vil så snart det er mulig og innen rimelig tid forsøke å etterkomme forespørselen(e) din. Vær oppmerksom på at hvis du melder deg ut som beskrevet ovenfor, vil vi ikke kunne fjerne personopplysningene dine fra databasene til våre tilknyttede selskaper som vi allerede har delt informasjonen din med (dvs. fra datoen da vi implementerer utmeldingsforespørselen din). Vær også oppmerksom på at hvis du utmelder deg fra å motta markedsføringsrelaterte meldinger fra oss, kan vi likevel sende deg viktige transaksjons- og administrative meldinger, som du ikke kan melde deg ut fra.

Slik kan du få tilgang til, endre eller slette personopplysningene dine

Hvis du vil vurdere, rette, oppdatere, begrense eller slette personopplysningene dine, eller hvis du vil be om å motta en elektronisk kopi av personopplysningene dine for formål å overføre det til et annet selskap (i den utstrekning disse rettighetene er gitt til deg etter gjeldende lov), kontakt oss via e-post: [email protected]. Vi vil svare på forespørselen din så snart som mulig, og senest en måned etter mottagelse. I omstendigheter som forårsaker forsinkelse i vårt svar, vil du bli informert omgående og få oppgitt en dato for når vi skal svare.

GRENSEOVERFØRSEL

Personopplysningene dine kan lagres og behandles i ethvert land der vi bedriver virksomhet eller har tjenesteleverandører, og ved å bruke tjenesten vår eller ved å gi samtykke til oss (når det er påkrevd av loven), samtykker du til en eventuell overføring av informasjon til land utenfor ditt bostedsland, inkludert USA, som kan ha andre databeskyttelsesforskrifter enn i ditt land. Hensiktsmessige kontraktsmessige tiltak og andre tiltak er på plass for å beskytte personopplysninger når de overføres til våre tilknyttede selskaper eller tredjeparter i andre land.

Noen land utenfor EØS-området er anerkjent av EU-kommisjonen for å tilveiebringe et tilstrekkelig nivå av databeskyttelse i henhold til EØS-standarder (den fullstendige listen over disse landene er tilgjengelig her (link is external). For overføringer fra EØS til land som ikke anses å være tilstrekkelige av Europa-kommisjonen, har vi sørget for at tilstrekkelige tiltak er på plass, blant annet ved å sørge for at mottakeren er bundet av EUs standard kontraktbetingelser og/eller EU-US personvernbeskyttelsessertifisering (Privacy Shield Certification), for å beskytte personopplysningene dine. Du kan få en kopi av disse tiltakene ved å kontakte vårt personvernombud i samsvar med «Kontakt oss»-delen nedenfor).

SIKKERHET

Vi forsøker å bruke rimelige organisatoriske, tekniske og administrative tiltak som er utformet for å beskytte personopplysninger under vår kontroll. Dessverre kan ingen dataoverføring via Internett eller datalagringssystem garanteres å være 100 % sikkert. Hvis du har grunn til å tro at samspillet med oss ikke lenger er sikkert (for eksempel hvis du føler at sikkerheten til kontoer du har med oss, er blitt svekket), informer oss omgående i samsvar med i «Kontakt oss»-delen nedenfor.

OPPBEVARINGSPERIODE

Vi beholder personopplysningene dine så lenge som nødvendig eller tillatt i lys av formålet/formålene som de ble oppnådd for. Kriteriene som brukes til å bestemme oppbevaringsperiodene våre inkluderer: (i) hvor lenge vi har et pågående forhold til deg og tilbyr tjenesten til deg; (ii) om det er en lovlig forpliktelse som vi er underlagt; og (iii) om oppbevaring er tilrådelig i lys av vår juridiske stilling (for eksempel i forhold til gjeldende vedtekter om begrensninger, rettssaker eller regulatoriske undersøkelser).

NETTSTEDER OG TJENESTER TIL TREDJEPARTER

Denne personvernerklæringen tar ikke opp, og vi er ikke ansvarlige for personvern, informasjon eller annen praksis fra tredjeparter, inkludert tredjeparter som driver nettsteder eller nettjenester (inkludert, uten begrensning, programmer) som er tilgjengelig gjennom denne tjenesten eller som inneholder en link til denne tjenesten. Tilgjengeligheten av, eller inkludering av en link til, ethvert slikt nettsted eller eiendom på tjenesten innebærer ikke godkjenning av den fra oss eller av våre tilknyttede selskaper.

KONTAKT OSS

Janssen-Cilag AS, lokalisert på Drammensveien 288, 0283 Oslo, er selskapet som er ansvarlig for innsamling, bruk og avdekking av personopplysninger under denne personvernerklæringen.

Hvis du har spørsmål om denne personvernerklæringen, kan du kontakte oss via e-post: [email protected], eller skriv til følgende adresse:

Postboks 144
1325 Lysaker

Du kan også kontakte vår databeskyttelsesansvarlige med ansvar for ditt land eller din region, hvis det er aktuelt, via [email protected].

SENDE INN EN KLAGE TIL EN ANSVARLIG MYNDIGHET

Du kan sende inn en klage til den ansvarlige tilsynsmyndigheten for ditt land eller din region. Klikk her (link is external) for kontaktinformasjon til slike myndigheter.

OPPDATERINGER TIL DENNE PERSONVERNERKLÆRINGEN

Vi kan endre denne personvernerlæringen. Eventuelle endringer på denne personvernerklæringen blir gyldige når vi legger inn den reviderte personvernerklæringen i tjenesten. Din bruk av tjenesten etter disse endringene betyr at du aksepterer den reviderte personvernerklæringen. Vi anbefaler at du regelmessig vurderer personvernerklæringen når du besøker tjenesten. Denne erklæringen ble sist oppdatert den 18. oktober 2018.