Hopp til hovedinnhold

Du er her

NICORETTE® Klar én uke uten røyk

Når du slutter å røyke, kan den første uken være den tøffeste fordi kroppen din ikke er vant til å være uten nikotin. Den første uken er imidlertid også en av de viktigste på veien mot å bli røykfri.

Årsaken til dette er at hvis du klarer å holde deg røykfri den første uken, har du nemlig 9 ganger større sjanse til å slutte for godt, uavhengig av om du bruker nikotinerstatningsprodukter eller ikke.

Og det er fantastisk!

For å hjelpe deg har vi samlet tips og råd som kan komme til nytte gjennom den første uken.

Hvordan fungerer det?

Klare én uke uten røyk – start din første dag i dag!

Her har vi samlet hjelpemidler og støtte du kan finne nyttig for å komme deg gjennom den vanskelige første uken.

Det finnes et par ting du kan gjøre for å holde nikotinsuget i sjakk:

DAG 1

Tips: Identifiser faktorer som utløser røykesug.

Hjelp viljestyrken din ved å begrense eller unngå faktorer som du forbinder med røyking. Hvis du for eksempel alltid tar en røyk til morgenkaffen, er morgenkaffen en av dine utløsende faktorer. Prøv derfor å drikke noe annet, eller gjøre noe annet, i stedet!

DAG 2

Tips: Finn deg nye midlertidige vaner.

Røyking er en aktivitet som involverer både hender og munn. Derfor kan det være nyttig å finne en eller flere nye midlertidige vaner som erstatning for det å røyke, for eksempel tygge tyggegummi, tegne, spille e.l.

DAG 3

TIPS: Skriv en liste.

Skriv en liste over årsakene til at du ønsker å slutte å røyke. Les listen jevnlig for å minne deg selv på hvorfor du slutter. Dette kan hjelpe deg gjennom de vanskelige øyeblikkene.

DAG 4

TIPS: Lag deg «10-minutters strategier».

Når nikotinsuget slår til kan det ofte vare i opp til 10 minutter. Lag deg derfor en liste over ulike ting du kan gjøre i de minuttene nikotinsuget varer, slik at du lettere klarer å stå imot fristelsen. Du kan for eksempel gå en tur rundt kvartalet, ringe en venn, rydde kontorpulten din, sjekke nyhetene på nett e.l.

DAG 5

TIPS: Tenk positivt!

Hvis du er fristet til å ta en sigarett, kan du minne deg selv på hvorfor du vil slutte og fokusere på alle de fantastiske fordelene du oppnår dersom du lykkes. Husk at du gjør noe fantastisk! Lær mer om de ulike fordelene ved å stumpe røyken.

DAG 6

TIPS: Hold deg i aktivitet.

Gå turer, begynn å jogge, meld deg inn på et treningsstudio eller finn en annen aktivitet som passer for deg. Fysisk aktivitet er en god måte å håndtere stresset som kan komme når du slutter å røyke, og i tillegg kommer du i bedre form.

DAG 7

TIPS: Skjem bort deg selv.

Du har holdt ut i 7 dager! Legg sammen hvor mye du ville brukt på sigaretter i disse dagene, og kjøp deg en belønning. Du fortjener det! Bruk vår Røykeslutt-kalkulator hvis du ønsker å se hvor mye du kan spare i løpet av 1 måned eller ett år.

De neste ukene

Tips: Hold røyksuget i sjakk med NICORETTE®

Når du slutter å røyke, kan nikotinabstinens gjøre deg irritert og engstelig. NICORETTE® kan lindre disse abstinenssymptomene og gjøre hverdagen din litt lettere i den tiden du trenger for å bryte med røykevanene! Finn produktet som kan passe for deg.

Så snart du har holdt deg røykfri den første uken, kan du fortsette på veien mot en røykfri fremtid. Vi vet at det kan være utfordrende, og derfor har vi samlet informasjon og tips som kan hjelpe til å holde deg røykfri.

Myter och fakta om nikotin

Er du redd for å bli avhengig av nikotin? Tror du det beste er å stumpe røyken fra den ene dagen til den neste? Skaff deg kunnskap, slik at du kan planlegge grundig hvordan du skal slutte.

Når du har sluttet å røyke, kan du få nikotinabstinens. Det er helt normalt. Vi har samlet informasjon og tips som kan hjelpe deg å håndtere abstinenssymptomene.